DDom
Dwoistość projektowania wnętrz TikTok: Dostępność i konsumpcja
28 listopada 2021
Nie musisz być sławny, aby stać się viralem na TikTok. W przeciwieństwie do innych platform mediów społecznościowych, gdzie Twój followers jest wszystkim, format TikTok oznacza, że ktoś z zaledwie setką followersów może opublikować wideo, które uzyska milion wyświetleń. Jeśli przewiniesz swoją stronę "For You Page" (FYP), okaże się, że nie jest ona zajęta tylko przez celebrytów lub sprawdzone marki, ale w dużej mierze wypełniona treściami tworzonymi przez zwykłych ludzi z ich zwyczajnie wyglądających domów. To tworzy magiczny mały zakątek internetu, w którym domowy kucharz ma takie same szanse na zaistnienie w sieci, jak słynna telewizyjna osobowość kulinarna. Niewiele jest miejsc, w których jest to bardziej istotne niż w świecie projektowania wnętrz.
TikTok sprawił, że projektowanie wnętrz stało się bardziej dostępne i różnorodne niż kiedykolwiek wcześniej. Twórcy, którzy nie mają dyplomu z projektowania ani sławnej klienteli, zdobywają popularność, dając łatwe do naśladowania wskazówki i przemyślenia na temat trendów w projektowaniu, które są dostępne dla mas. Posiadanie "dobrze zaprojektowanego" domu jest nagle postrzegane jako osiągalne. Ale w tym samym czasie, ten cykl ciągłej wirusowości na TikTok powoduje, że trendy pojawiają się i znikają w tempie, jakiego nigdy wcześniej nie widzieliśmy, co spowodowało ogromną sprzeczność. Istnieje szeroka dostępność informacji, ale aby nadążyć za trendami, trzeba konsumować w tempie, które nie jest dostępne.
Projektowanie wnętrz nigdy nie było integracyjne. Zatrudnienie projektanta wnętrz jest drogie i w dużej mierze nieosiągalne dla przeciętnej osoby dekorującej dom. Typowe stawki dla projektanta zaczynają się od około 150-300 dolarów za godzinę, co dla osoby zarabiającej federalną płacę minimalną w USA wyniosłoby co najmniej połowę ich tygodniowego dochodu przed opodatkowaniem za jedną godzinę pracy projektowej. Oznacza to, że ci, którzy tradycyjnie mieli "dobrze zaprojektowane" domy, byli tymi, którzy mogli sobie na to pozwolić.
Poza zaporowymi kosztami, jest jeszcze fakt, że projektanci BIPOC często nie mają takich samych szans w świecie designu jak ich biali koledzy. Ci, którzy historycznie odnieśli sukces w branży, stanowili niezwykle homogeniczną grupę. "Nie jestem pewna, czy jest to kwestia białych strażników" - wyjaśnia Amylynn Schwartzbard, jedna z założycielek Kaleidoscope Project, organizacji, której celem jest podnoszenie na duchu projektantów wnętrz BIPOC. "Chodziło raczej o brak ekspozycji, której nasi kreatywni i różnorodni projektanci BIPOC nie otrzymywali. A nasi biali projektanci nie wyciągali ręki, aby ich przyciągnąć. To się zmienia."
Media społecznościowe sprawiły, że można uzyskać porady dotyczące projektowania wnętrz bez konieczności płacenia za nie, a projektanci mogą zyskać ekspozycję bez profesjonalnego zespołu PR. Według Schwartzbarda, media społecznościowe były siłą napędową w eksponowaniu projektantów BIPOC przed większą publicznością.
Projektowanie wnętrz w mediach społecznościowych nie jest niczym nowym. Pinterest ma już dziesięć lat i jest pełen pomysłów, porad i inspiracji związanych z projektowaniem wnętrz. Ale Pinterest jest o treści, a nie o osobowości stojącej za treścią. Jest to w zasadzie wyszukiwarka, co oznacza, że Twoje treści dobrze sobie radzą, jeśli pojawiają się w wyszukiwaniach innych osób. Użytkownika nie obchodzi, kim jesteś, tylko czy Twoja rada, jak powiesić ścianę w galerii, jest dla niego przydatna. Instagram, który również wystartował około dekady temu, jest bardziej osobisty. Śledzisz ludzi, którzy Cię interesują i to ich treści angażujesz w swoim feedzie. Instagram jest całkowicie oparty na osobowości, Twoje śledzenie jest wszystkim. Celebryci, którzy są znani poza swoimi mediami społecznościowymi, jak Cristiano Ronaldo czy Ariana Grande, dominują pod względem liczby followersów.
TikTok jest przeciwieństwem. Nie jest ani wyszukiwarką, ani tradycyjnym feedem w mediach społecznościowych. Twój główny feed nie składa się z osób, które śledzisz lub z którymi jesteś "zaprzyjaźniony". Zamiast tego, witają Cię treści, które algorytm zdecyduje się Ci podsunąć. Charli D'Amelio, najczęściej śledzona osoba na TikTok, nie jest celebrytką w tradycyjnym sensie, ale osobą, która stała się sławna dzięki TikTok.
Z tego powodu TikTok ma unikalny sposób eksponowania ludzi na rzeczy, o których nawet nie wiedzieli, że ich potrzebują. "Jest tak wiele wspaniałych DIY i pomysłów, o których nikt wcześniej nawet nie wiedział, że ich szuka - ale dzięki TikTok, są one prezentowane za pośrednictwem strony For You, zamiast konieczności szukania ich" - wyjaśniła Chelsea Scott z @interiordesigndropout. Zgodnie ze swoją ksywką, rozpoczęła swoją edukację w college'u jako studentka architektury wnętrz, ale zmieniła kierunek na visual merchandising przed pójściem na studia MBA. Projektowanie wnętrz było czymś, czym interesowała się na boku przez długi czas. Jak wielu ludzi, jej miłość do wystroju wnętrz rozgorzała na nowo w 2020 roku, więc zaczęła publikować posty o swoich projektach DIY i od tego momentu jej followersi zaczęli się rozglądać. Jej zwolennicy uwielbiają, jak bardzo jej projekty są wykonalne.
Cindi Yang ma podobną historię. Zaczęła publikować posty na portalach społecznościowych około trzy lata temu, kiedy kupiła swój dom i reakcja była ogromnie pozytywna. Nie jest profesjonalnym projektantem, po prostu zaczęła zamieszczać triki DIY i porady projektowe, zanim coraz więcej osób zaczęło zwracać się do niej o pomoc. "[TikTok] rozprzestrzenia pojęcie, że wiele można zrobić przy niskim budżecie" - powiedziała. Yang i Scott to dwa przykłady "nieprofesjonalnych" postaci w dziedzinie projektowania, które stworzyły przestrzeń dla siebie, dzieląc się prostymi wskazówkami i poradami.
Osobiście poznałam siłę sprawiania, że treści związane z projektowaniem wnętrz są łatwe i dostępne, kiedy prowadziłam TikTok dla siostrzanej strony MyDomaine, The Spruce. Nasz pierwszy filmik, który naprawdę przypadł do gustu widzom, dotyczył zasady 60-30-10 - zasady projektowania, która pomaga zrównoważyć kolory w przestrzeni.
"Wreszcie coś, co rozumiem w kwestii wystroju wnętrz" - brzmiał główny komentarz do filmu. To pokazuje, że przed otrzymaniem łatwo policzalnego fragmentu porady, wielu widzów czuło się przytłoczonych projektowaniem. Od tamtej pory, za każdym razem, gdy publikujemy na The Spruce łatwą do zrozumienia "zasadę" projektowania, reakcja jest pozytywna. Ludzie lubią mieć proste, szybkie wskazówki, które sprawią, że ich przestrzeń poczuje się dobrze. TikTok z natury idealnie nadaje się do tego typu treści.
Kolejną korzyścią w zakresie dostępu jest to, że TikTok uczy konsumentów, jak opisać swój styl. "Dostęp do tych trendów i estetyki oznacza, że więcej słów projektanta wnętrz wchodzi do naszego słownika" - wyjaśnia Cassandra Gagnon, analityk ds. stylu życia i wnętrz w WGSN, firmie zajmującej się prognozowaniem trendów. Nagle, ludzie są w stanie zrozumieć, jak wyjaśnić i opisać swoje upodobania i preferencje w rzeczywistych terminach związanych z projektowaniem wnętrz. Hashtag "mid-century modern" ma ponad 100 milionów wyświetleń. "Art deco style" ma 50 milionów. Nowi adepci designu są w stanie trafić na te dokładne deskryptory stylu inaczej niż kiedykolwiek wcześniej.
Jednak te rodzaje filmów, które naturalnie dobrze radzą sobie na TikTok, spowodowały również przyspieszenie cyklu trendów wnętrzarskich. Jedna z użytkowniczek TikTok, Sophie Graf z @designwithsophie, nagrała film wyjaśniający negatywny wpływ, jaki spowodowała ta kultura kwantyfikacji tego, co jest "w" lub "poza". Porównała ona powstały w ten sposób cykl trendów w wystroju wnętrz do szybkiej mody, stwierdzając, że "kiedy tworzymy kulturę mówienia ludziom, co jest modne, a co nie... zachęcamy do tworzenia kultury, w której ludzie ciągle zmieniają wystrój swoich domów".
Graf rozpoczęła swój TikTok w marcu 2021 roku i od razu zauważyła, że wiele filmów w przestrzeni projektowania wnętrz umieszczało "opartą na wartości" wartość na pewne trendy lub nawet konkretne przedmioty w domu. To zasadniczo powoduje, że widzowie czują się zawstydzeni, jeśli nie są na czasie z trendami w swoim domu, a rezultatem jest jedna z dwóch rzeczy: albo kupują coś, co pomoże im poczuć się na czasie, co nie jest trwałe, albo muszą żyć z tym wstydem, ponieważ nie są w stanie pozwolić sobie na to, co jest trendy. Oba wyniki utrwalają te niebezpieczne cykle.
To nie są tylko spekulacje. Według WGSN, istnieją dowody na zwiększony popyt na rzeczywiste zakupy do domu z TikTok. "Ilość treści, które użytkownicy są w stanie konsumować w krótkim czasie, oznacza więcej możliwości interakcji z trendowymi produktami, estetyką i rodzajami przedmiotów" - wyjaśnia Gangon. Krótka forma TikTok oznacza, że użytkownik może zobaczyć setki produktów w ciągu zaledwie godziny przewijania, a prawdopodobieństwo zakupu jest w związku z tym znacznie wyższe niż na innych platformach.
Rozwiązaniem, powiedział Graf, jest złagodzenie języka tych filmów. Celem powinno być nauczenie widzów, jakie są ich własne upodobania i preferencje, aby mogli stworzyć dom, który nie jest tak bardzo na czasie. Odnalezienie osobistego stylu powinno być celem tych treści. Zarówno Gangon, jak i Graf wskazali na thrifting jako możliwe antidotum na szybkie meble.
Innym rozwiązaniem jest zakup nowych mebli, z zamiarem zachowania ich przez długi czas. "Nie sądzę, że kupowanie nowych też jest złe" - powiedział Graf - "tak długo, jak kupujesz z zamiarem, aby był to długoletni kawałek w twoim domu". Aby kupić coś długo stojącego, musisz być dokładnie świadomy swojego osobistego stylu.
Jeden prosty sposób, aby pomóc zdefiniować swój styl? Przewiń swój FYP przez kilka godzin i zobacz, co do Ciebie przemawia. I w tym tkwi niepewna wartość TikTok o projektowaniu wnętrz.
Komentarze